Programma - Expedition Uganda

Programma

Vier modules en persoonlijke coaching

Expedition Uganda bestaat uit vier modules verspreid over maximaal twaalf maanden. Tijdens een van de modules verblijven de deelnemers in Uganda.

Module 1 - 9 & 10 februari ’18

Kennismaken met jezelf en met elkaar

Dag 1
In de ochtend leren we onszelf en elkaar beter kennen aan de hand van sleutelverhalen en onze leervragen. Welke ervaring nemen we mee naar Uganda? En vooral: waar willen we mee terugkomen?

Aan het eind van de dag vertelt een medewerker van het centrum voor safety & security, dat veel trainingen verzorgt voor onder andere onze inlichtingendiensten, met welke veiligheidsrisico’s een reis naar Uganda gepaard gaat en waar alle deelnemers rekening mee moeten houden.

Dag 1 sluiten we af met een gezamenlijk diner.

 

Dag 2
In de ochtend verzorgt het centrum voor safety & security de training dealing with agression. Zij laten ons ervaren hoe wij van nature reageren op stresssituaties, wat hierin helpend is – en wat niet – en hoe je idealiter handelt in situaties waarin je onder druk wordt gezet of die bedreigend zijn.

In de middag reflecteren we op wat we in de ochtend hebben meegemaakt. Wat betekent dit voor onze leervragen, en vooral: wat betekent dit voor hoe wij als groep willen samenwerken in Uganda? We gaan uiteraard als individuen, maar hoe zorgen we dat we in Uganda aankomen als een team? Welke afspraken maken we daarover? Welk contract tekenen we?

Module 2 - 9 & 10 maart ’18

Kennismaken met de context

Dag 1
Op de eerste dag van deze module maken we kennis met de scholen waar we in Uganda naartoe gaan. Met wie gaan we samenwerken? In wat voor soort omgeving staan de scholen? Enzovoort. We leggen alvast contact met Plan Uganda. Zij vertellen ons wat we kunnen verwachten en wat we absoluut niet moeten vergeten.

Dag 2
Martien Kuitenbrouwer van de Universiteit van Amsterdam neemt ons mee in de wereld van actieonderzoek. De eerste week in Uganda zal namelijk in het teken staan van kennismaken, het onderzoeken van de hulpvraag en het ontwikkelen van een passende interventie (want voor je het weet ben je iets aan het uitleggen, waar ze helemaal niet op zitten te wachten). Hoe doe je dat, actieonderzoek? En ook nog eens in een vreemde context?

In de middag maken we afspraken voor onze reis naar Uganda; we zetten dan de laatste puntjes op de i.

Module 3 - 8 t/m 22 april ’18

Aan de slag in Uganda

In module 3 verblijven we in Uganda. De eerste week daar staat in het teken van kennismaking en actiegericht onderzoek. We leren onze lokale collega’s kennen en worden ons bewust van de problematiek waarmee het Ugandese onderwijs te maken heeft. Daarna voeren we met onze lokale collega’s een actiegericht onderzoek uit: welke interventies dragen op dit moment het meest bij aan de verbetering van de onderwijskwaliteit op deze school?

De tweede week in Uganda staat in het teken van trainen en samen leren, in lijn met de opbrengsten van het actiegericht onderzoek. We bepalen dus niet van tevoren wat we in de tweede week gaan doen. De vraag en de problematiek van onze gastscholen zijn hiervoor leidend. Uiteraard wordt in beide weken voldoende ruimte genomen om als team te reflecteren. Hoe werken we samen, met elkaar én met onze lokale partners? Welke ervaringen zijn waardevol en wat betekenen die voor ons in ons dagelijkse werk in Nederland? Wat dragen we bij aan het onderwijs op onze gastscholen? Dergelijke vragen krijgen ruim de aandacht.

Module 4 - 1 & 2 juni '18

Ervaringen delen en actie

We zijn inmiddels weer terug in Nederland. Tijd om onze ervaringen te delen met de deelnemers van de volgende editie van Expedition Uganda.

In deze module krijgen we ook handvatten om op onze eigen school, in onze eigen omgeving in actie te komen.